Запитуєте — відповідаємо

10.05.2018 05 2018

На запитання читачів «МБ» відповідає Світлана Кохан, провідний інженер науково-дослідного відділу з розробки та технічної перевірки стандартів Управління національної та міжнародної стандартизації НДІ стандартизації ДП «УкрНДНЦ»

Виробники невеликих м’ясопереробних підприємств стривожені: «Нас «лякають» що перехідний період до вересня 2019 р. не стосується потужностей, які провадять діяльність з харчовими продуктами, у складі яких є необроблені інгредієнти тваринного походження. Тож, який насправді кінцевий термін сертифікації за НАССР для малих м’ясопереробних підприємств?»

 

Світлана Кохан: «Для поступового переходу на використання процедур НАССР для виробників визначено перехідний період. Зокрема, ЗУ 1602 передбачені перехідні періоди:

  • для потужностей, які провадять діяльність з харчовими продуктами, у складі яких є необроблені інгредієнти тваринного походження (крім малих потужностей), — 20 вересня 2017 р.;
  • для потужностей, які провадять діяльність з харчовими продуктами, у складі яких відсутні необроблені інгредієнти тваринного походження (крім малих потужностей), — 20 вересня 2018 р.;
  • для малих потужностей — 20 вересня 2019 р.

Отже, кінцевий термін запровадження НАССР на невеликих м’ясопереробних підприємствах — 20 вересня 2019 р.».

 

 «Які характеристики визначають підприємство малої потужності?»

 Світлана Кохан: «Визначення терміну «малі потужності» подано в ЗУ «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів». Уточню, що, згідно ЗУ, «малі потужності» — це потужності, які постачають харчові продукти кінцевому споживачу, мають не більше ніж десять осіб робочого персоналу, займають площу не більше ніж 400 кв. м, або потужності, які не постачають харчові продукти кінцевому споживачу та мають не більше ніж п’ять осіб робочого персоналу».

 

 «Згідно з положеннями якого ЗУ проводитимуться перевірки по роботі системи НАССР на підприємствах?»

 Світлана Кохан: «4 квітня 2018 р. набрав чинності Закон України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин» (№2042). Закон був прийнятий Верховною Радою України ще 18 травня 2017 р., але основна частина його положень набирає чинності саме 4 квітня 2018 р.

Закон визначає 8 видів порушень із 19, накладанню яких передує припис — письмова вимога посадової особи органу контролю про усунення порушення. Невиконання припису передбачає застосування заходу адміністративного впливу у вигляді штрафу.

Зокрема, це такі порушення, як невиконання визначеного законом обов’язку щодо впровадження на потужностях постійно діючих процедур, заснованих на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (НАССР).

Проте варто зазначити, що сертифікація постійно діючих процедур, заснованих на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (НАССР), не є обов’язковою. Законодавством прописана лише вимога щодо запровадження НАССР на підприємствах з виробництва харчових продуктів, але немає вимоги щодо отримання сертифікату НАССР».

Підприємство м’ясної промисловості адресувало нам уточнююче запитання по темі перевірок роботи системи НАССР на виробництві: «З 4 квітня 2018 р. дозволені перевірки підприємств, у тому числі й по сертифікації НАССР. Що необхідно писати (які матеріали надати і т.ін.) в «програмах-передумовах» згідно з актами Мінагрополітики №41 (планові перевірки) і №42 (перевірки відносно впровадження НАССР) та згідно з Наказом Мінагрополітики №590, щоб успішно пройти ці перевірки? Перелік питань, з якими будуть звертатися контролюючі органі по перевірці роботи системи НАССР на підприємстві, є в цих актах, а також у наказі Мінагрополітики №590, але в усіх документах написане те ж саме, й немає чітких вказівок, якими повинні бути відповіді на питання?»

 

(Продовження статті — в журналі «Мясний бізнес» №5, уточнити деталі – можна у відділі передплати 044-243-32-67, 248-97-66.